לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

דע את עצמך

מאת: סיגל דבח


מודעות, פירושה "לדעת את...". וכאשר אנו רוצים לדעת עת עצמנו, פירושו שאנו רוצים לגלות את משמעות החיים שלנו. להגיע למצב המכונה "מודעות עצמית"

בעידן שלנו, שבו כמות החומרים והידע בכל תחום עצומה והנגישות אליהם פשוטה, קל להתבלבל בין מיליוני מושגים, גישות שונות ותיאוריות לכל דבר ודבר ובעיקר, כשאנו עוסקים בנושא הרוחניות. רוחניות, היא מושג שכמות ההסברים שיש לו, היא עצומה. יש אין ספור תורות רוחניות, מושגים ודעות וכך בעצם המושג, נותר באפלה למי שנפשו באמת רצתה רוחניות.

רוח אמיתית, שלא מהעולם הזה, עולם החומר. שכן, רוחניות, כשמה כן היא, אינה עוסקת בדבר הקשור בגופנו, אלא ברוחנו בלבד. והרוחניות האישית שלנו, היא מצב המושג באמצעות תהליכים של הגברת המודעות העצמית. ובכדי להשיג התקדמות בתהליך המודעות העצמית שלנו, נצטרך תחילה להבין את שורש הדברים, כלומר, מהיכן לשאוב את הידע הנכון לגילוי המציאות שאותה אנו מחפשים?

"דע את עצמך" כביטוי פילוסופי, העוסק בעניין המודעות העצמית, הנדמה לנו כשרשם של הדברים, הוא משפט המבוסס על מקור קדום יותר שאומר "דע את ה` אלקיך" וכאן, אנו יכולים להבין אולי חלק ממקור הבלבול: הפילוסופיה היוונית, אשר ניזונה מכתבי הקבלה ומהמקובלים שניסו להפיץ את משנתם לבני האדם, שינתה במעט את הגישה והותירה את האדם עם דרך ללא מוצא. כיצד נוכל לדעת את עצמנו, אם אנו תמיד, תמיד, תמיד בתוך עצמנו? מי הוא היודע האמיתי וכיצד ניתן לבטוח בידיעותיו, או גרוע יותר, בהשגתנו האישית. כלומר, "דע את עצמך", ללא שרשם של הדברים, היינו חכמת הקבלה, הם מבוך ללא פתרון שכן, מפני שהחלק שלא הובן כיאות ליוונים, שאהבו את חכמת הקבלה ולכן קראו למשנתם פילוסופיה ("אהבת החוכמה"), הוא החלק שבו מתואר העולם כמצב של מודעות גלובלית. זאת אומרת, שהקבלה, מתארת את הקיום כמעין כוח אחד, המהווה את הסיבה לכל וללא ידיעת הכח הזה, אין האדם יכול לבוא לכדי מודעות עצמית. מפני שמודעות עצמית, מחייבת את ההולך בתהליכי השגתה, לצאת אל מחוץ לעצמו. וכאמור, רוחניות, הנקראת כך על שם ניתוקה והבדלה מהחומר והגוף, היא המצב שאליו צריך הפוסע בדרכי החיים הפנימיים לשאוף. השגה רוחנית, מאפשרת לאדם להיות אל מחוץ לעצמו וכך, לדעת את עצמו באמת, ולא מתוך עצמו. ובכך, מתארים המקובלים את עניין "דע את עצמך", כמצב של השגת מודעות עצמית, המתאפשרת רק על ידי יציאה אמיתית מתוך עצמנו, כלומר, אל מימד רוחני. ומימד זה, מציאות זו, המתוארת בכתבי הקבלה, מביאה את ההולך על פיה לדעת את בוראו, כמו ש "ידע האדם את חווה" ומכאן, האדם יודע את עצמו או כפי שאמרו חז"ל (נא לא לדמיין כיפות): "דע מאין באת, ולאן אתה הולך, ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון...". כלומר, באנו מחוסר ידיעה, גופנו יסיים את מסלולו בחוסר ידיעה אינסופו ורק שם באמצע, יש מחשבה קטנה שעליה מספרת הקבלה: משמעות החיים, מיצויים והשגת האושר שבהם, תלוי בהשתדלות של האדם להבין כיצד להתחבר אל המודעות הגלובאלית. ובמידה שבה הוא הצליח לעשות זאת, הוא משיג חיי רוח נצחיים, שנמצאים מעל הגוף והחומר, שכן, הם הפכו לחלק מהעולם. וכך, מתמצתת הקבלה את מטרת חיינו בפשטות והיא: השגת הנאה מקסימלית במינימום של מאמץ - זו המטרה! ולכן, כאשר האדם הופך, עוד במהלך חייו, לחלק מהיקום כולו וכך בעצם, לקיום כולו, בממדים הרוחניים, שמעל החומר, הוא משיג את המצב המושלם ביותר של השגה ומודעות וכמובן הנאה אינסופית, גם לאחר פטירתו מהגוף הבשרי.

המאמר פורסם גם כאן »

סיגל דבח ישראלים לומדים יחד את מדע חכמת הקבלה במרכז "משמעות":

להזמנת מקום ופרטים על ההרצאה "משמעות החיים המדעית" - הכנסו אל אתרנו או צלצלו 0546850723

כל המאמרים של משמעות החיים - מרכז להסברת הקבלה בגישה מדעית לישראלים:

משמעות החיים המדעית

משמעות החיים המדעית

היקום בו אנו חיים, מתברר ככל שזמן עובר, כמערכת סגורה, הפועלת תחת חוקים מוחלטים ללא יוצא מן הכלל. מהם החוקים הפועלים על הנפש, על הרוח או בקיצור: האם התשובה על שאלת משמעת חיינו, נמצאת במדע?» מאת סיגל דבח

משמעות החיים המדעית

משמעות החיים המדעית

» מאת סיגל דבח

שיתוף חברים
עם : סיגל דבח